Apelarea numarului 112 reprezinta o cale rapida de a comunica cu dispeceratele locale de urgenta (Poliţie, Pompieri, Ambulanţă) in timpul unei situatii de urgenta.

Se consideră o SITUATIE DE URGENTA atunci când se impune interventia Politiei, Pompierilor si Salvarii pentru a salva viata, proprietatea si mediul.

Exemple de situatii de urgentă :

  • Omor;
  • Atac armat;
  • Atentat;
  • Talharie;
  • Tulburarea grava a ordinii si linistii publice;
  • Dezertari;
  • Evadari;
  • Trafic si consum de droguri;
  • Furturi;
  • Accident de circulatie soldat cu victime sau cu persoane blocate in autovehicule;
  • Explozii;
  • Electrocutari;
  • Caderi de la inaltime;
  • Surpari de teren;
  • Accident grav la metrou;
  • Accident de aviatie;
  • Accident feroviar;
  • Probleme medicale grave;
  • Incendii;
  • Inundatii.

Modalitatea de procesare a unui caz:

  1. un cetatean apeleaza 112 pentru a semnala un accident de circulatie grav, soldat cu victime omenesti;
  2. sistemul identifica numarul de telefon al persoanei care a semnalat cazul;
  3. se determina numele si adresa abonatului postului telefonic prin cautare automata în baza de date (la fel se procedeaza si in tarile Uniunii Europene, S.U.A. si Canada, fiind o masura necesara pentru aflarea veridicitatii apelului);
  4. operatorul cere apelantului date despre natura cazului;
  5. se transmit toate datele la dispeceratele Politiei, Ambulantei si Pompierilor, in functie de natura cazului (aceasta operatiune se realizeaza in 2-3 secunde);
  6. dispecerii stabilesc rapid mijloacele de interventie care participa la solutionarea cazului;
  7. pe harta se afiseaza conexiunea caz - mijloace de interventie;

Cine suna la 112 trebuie sa raspunda la urmatoarele intrebari:

» Ce urgenta are?
» Unde este urgenta?
» Unde se afla?
» De la ce numar de telefon suna?
» Cum se numeste?

Apelantul trebuie sa ramana la telefon pentru a furniza detalii suplimentare asupra urgentei si pentru a primi recomandarile operatorilor agentiilor de urgenta.

  • Înainte de a pleca în excursie, informaţi-vă asupra itinerariului propus, gradului de dificultate, starea vremii, condiţiile climatice locale, starea de funcţionare a mijloacelor de transport pe cablu;

  • Plecaţi pe munte doar cu echipament adecvat, lanternă, rucsac, trusă de prim ajutor;

  • Nu riscaţi să plecaţi singuri la drum;

  • Informaţi cabanierul asupra traseului ales şi înscrieţi-vă în registrul de trafic al turiştilor, lăsând datele dumneavoastră în acesta;

  • Alegeţi traseele în funcţie de pregătirea fizică, tehnică şi psihică a celui mai slab din grup;

  • Folosiţi numai traseele marcate. Urmăriţi marcajele de pe traseu;

  • În cazul apariţiei dificultăţilor pe traseu sau a înrăutăţirii vremii, retrageţi-vă la cea mai apropiată cabană;

  • Apelaţi cu încredere la patrulele de jandarmi montani şi la membrii Salvamont. Respectaţi indicaţiile acestora;

  • Nu consumaţi băuturi alcoolice înainte sau în timpul practicării sporturilor montane sau a drumeţiilor;

  • Nu deterioraţi amenajările turistice, marcajele sau indicatoarele;

  • În caz de accident, anunţaţi Salvamontul sau Jandarmeria Montană 112, specificând următoarele:

    » datele de identificare ale persoanei care anunţă;

    » ce s-a întâmplat;

    » câte persoane au nevoie de ajutor;

    » unde sunt persoanele aflate în dificultate;

    » când s-a produs accidentul.

CADRUL LEGAL

 - Legea550/2004 - privind organizarea şi fuctionarea Jandarmeriei Romane
 
 
- Legea 60/2001 - privind organizarea şi desfăşurarea adunărilor publice
 
 - Legea 61/1991 - privind modul de sancţionare a faptelor de încălcare a ordinii şi liniştii publice
 
 - Legea 126/1995 - privind regimul materiilor explozive
 
 - Legea 295/2004 - privind regimul armelor şi al muniţiilor
 
 - Legea 333/2003 - privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor şi protecţia persoanelor